אימון נכון: איך להימנע מפציעות ספורט?

עיסוק בספורט ופעילות גופנית היא דרך מצוינת לשמור על הכושר ועל הגוף שלנו בריא ופעיל. עם זאת, מאמץ גופני מוגבר מביא בתוכו גם סיכון של פציעות ספורט אשר יכולות להיות משמעותיים עבור כל אחד, בין אם אנחנו בתחילת הדרך ובין אם אנחנו מתאמנים מקצועיים.

הדרך הטובה ביותר לשמור על עצמנו היא להבין איך להימנע מפגיעות ספורט. במאמר זה נסקור את מה שהכי חשוב לדעת כדי להבטיח אימון בריא עם תוצאות מצוינות בטווח הארוך. זהו מאמר שכל העוסקים בספורט, בכל ספורט ובכל רמה, צריכים לקרוא.


להימנע ממצב של פציעות ספורט: להתחיל בחימום הגוף

קל מאד פשוט להתחיל להתחיל לתרגל וזו באמת אחת הבעיות של רבים מהמתאמנים. חימום הגוף הוא הדרך הטובה ביותר למנוע פציעות גוף. החימום מרגיע את המתח הקיים בגוף כשהוא עוד לא מוכן לפעולה, הוא מגביר את זרימת הדם לשרירים, את הגמישות של כל האיברים ומפחית את הנוקשות ובתוך כך הוא מקטין את הסיכון לפציעות. 

גם התקררות בסיום הפעילות הגופנית צריכה להתבצע בהדרגה כשחשוב לתת לגוף זמן להתאושש, לקצב הלב לחזור לעצמו וללחץ הדם להתייצב. שגרה נכונה של כניסה ויציאה מהאימון יכולים להשפיע על ההצלחה שלנו ועל שמירה על גוף בריא.


שמירה על שגרת אימונים

כדי להבין איך להימנע ממצבי פציעות ספורט שונים כגון:  קרע בגיד הכתף, קרע בצולבת ועוד חשוב להבין מה יכול לגרום להן ולהבין כי הפסקות ארוכות עלולות להוביל לאחריהן פגיעה. אימוני כושר וכוח קבועים יכולים להפחית משמעותית את הסכנות שיש באימונים שלנו. תרגול קבוע מחזק את השרירים, משפר את הגמישות ואת יציבות המפרקים.

ברגע שאנחנו מתאמנים בהדרגה אך באופן קבוע עם שגרה טובה אנחנו יכולים ליהנות מגוף גמיש, שמוכן לפעילות ולדרישות שנפעיל עליו. חשוב מאד להקפיד לאמן את כל קבוצות השרירים וזאת כדי להבטיח לעצמנו התפתחות מאוזנת ללא פגיעות.


הקפדה על טכניקה נכונה

טכניקה היא נקודה מהותית במניעת פציעות. אנחנו יכולים להרים משקולות, להעלות את המשקלים ובשלב מסוים להתחיל להרגיש כאבי מפרקים וגב. הסיבה לכך היא טכניקה לא נכונה אשר לאורך זמן גורמת לנזק ובמיוחד כשאנחנו מעמיסים יותר על הגוף. יש להעדיף טכניקה נכונה במשקל נמוך על פני ההפך.

ליווי ממאמן מקצועי יכול להיות לעזר רב ועבודה על תנועה נכונה חשובה מאין כמותה. כמו כן יש לשים לב להשתמש בציוד הנכון כשבתוך כך יכול להיות ציוד מגן, רפידות לברכיים וכמובן גם נעליים נכונות שמתאימות לסוג האימון שאנחנו מתכננים לבצע. אפשר להתייעץ גם עם רופא ספורט ובמיוחד כשיש לנו ספק בנוגע ליכולות האישיות שלנו והתאמה של האימונים. 


קבלת גבולות הגוף

הקשבה לגוף היא המפתח בכל הנוגע למניעת פציעות ספורט. מאמץ יתר בתרגול, התעלמות מכאב או אימון לאחר פציעה ללא תמיכה מתאימה, יכולים כולם להוביל למצבים חמורים אשר עלולים להסתיים בטיפולים מורכבים. עלינו להבין ולכבד את הגבולות שלנו ולהציע לגוף שלנו מנוחה והתאוששות בין האימונים ובמיוחד כשיש משהו בתוכנו שמרגיש פחות בנוח.

לסיכום

אנחנו צריכים להגדיל את העצימות שלנו בהדרגה וזאת כדי למנוע פציעות. לפעמים נדמה שאנחנו יכולים להעמיס על עצמנו יותר ויותר אך כדאי להכיר את הגבולות, להתקדם באיטיות ולזכור שאין לנו שום סיבה למהר. בסופו של דבר התמדה היא שם המפתח וככל שנבנה את הסיבולת לאורך זמן כך נקטין את הסיכון שלנו לפציעה. בנקודה זו חשוב לציין כי ברגע שאנחנו חשים אי נוחות, פציעה קלה ואחרת, עלינו להתייעץ עם הגורם המתאים כאשר ד״ר לי יערי אורטופד ספורט מנתח המומחה בפציעות ספורט הוא הגורם שנרצה לפנות אליו.